II – 2: Mentalski: język, którym myślimy? Robert Piechowicz – Wielkie Pytania

II – 2: Mentalski: język, którym myślimy? Robert Piechowicz

18:00

Winiarnia i Winoteka "Winoman", ul. św. Tomasza 7, Kraków

W jaki sposób myślimy? Czemu potrafimy się skutecznie porozumiewać? Jakie relacje łączą umysł z językiem? Wreszcie -- czy myśleć i dyskutować z ludźmi mogą również maszyny? Spójną odpowiedź na te wszystkie pytania sugeruje hipoteza tzw. „języka mentalskiego".

W jaki sposób myślimy? Czemu potrafimy się skutecznie porozumiewać? Jakie relacje łączą umysł z językiem? Wreszcie — czy myśleć i dyskutować z ludźmi mogą również maszyny? Spójną odpowiedź na te wszystkie pytania sugeruje hipoteza tzw. „języka mentalskiego”.

Dzięki językowi potrafimy skutecznie opowiadać, komentować, przekonywać, narzekać, złorzeczyć i przeklinać, mimo że nie grzeszy on precyzją, a my notorycznie łamiemy związane z nim standardy poprawności. Choć nasza codzienna komunikacja zazwyczaj jest wystarczająco płynna i przynosi oczekiwane rezultaty, czasami towarzyszy nam przeczucie, że używane przez nas słowa rozmijają się z naszymi myślami.

Zazwyczaj sądzimy, że treści naszych myśli są bogatsze względem tego, co potrafimy wyrazić. Czasami, gdy zmagamy się z jakimś problemem, w najmniej oczekiwanym momencie nachodzi nas poczucie, że znaleźliśmy rozwiązanie. Mówimy wówczas o ,,olśnieniu”, ,,oświeceniu” czy ,,natchnieniu” i jesteśmy przekonani, że udało nam się rozstrzygnąć nurtującą nas kwestię, choć nie działo się to przy użyciu słów. Co więcej, radość z odkrycia ustępuje nierzadko miejsca frustracji, gdy chcielibyśmy wyrazić to, o czym myśleliśmy. Próba wypowiedzenia lub zapisania tego, co dla naszego umysłu jest jasne i wyraźne, okazuje się wyjątkowo trudna.

Wystąpienie dra Roberta Piechowicza “Mentalski: język, którym myślimy?” było drugim referatem serii “Granice Nauki II – Zmuszamy do myślenia!” Komentarz organizatorów:

“W nauce ciągle wiele się dzieje — fizycy identyfikują kolejne cząstki elementarne, neuronaukowcy coraz dokładniej wyjaśniają działanie mózgu, zwierzęta uczone są językowej komunikacji, pojawiają się coraz bardziej precyzyjne ewolucyjne scenariusze rozwoju naszego gatunku.

Popularyzacja nauki nie powinna prowadzić wyłącznie do przytaczania kolejnych odkryć i hipotez. Nie powinna nauki trywializować i bazować na szokowaniu odbiorców, tylko zmuszać ich do myślenia.

Dzięki naukowym badaniom na wiele odwiecznych filozoficznych pytań (co istnieje? czym jest umysł? czy umysł tworzy rzeczywistość? co różni ludzi od zwierząt? czy można rozmawiać ze zwierzętami? skąd pochodzi człowiek? jak powstał Wszechświat? czym jest życie i czy może istnieć na innych planetach?) można podawać coraz bardziej złożone odpowiedzi. Jak ważne dla każdego z nas są odpowiedzi na te pytania, pokazują sukcesy ich popkulturowych nawiązań w filmie czy literaturze.

W serwisie GraniceNauki.pl oraz w cyklu popularnonaukowych wykładów „Granice nauki” nie stronimy od filozoficznego kontekstu odkryć naukowych. Nie unikamy trudnych pytań. Wręcz przeciwnie — sami ich szukamy i zmuszamy wszystkich do zastanawiania się razem z nami nad odpowiedziami na te pytania. Zmuszamy do myślenia”.

Więcej informacji:
http://www.granicenauki.pl/
http://copernicuscenter.edu.pl/

Skip to content